Numer projektu | 54 |
1
Roboczy 2
Wysł. do akceptacji 3
Niekompletny 4
Kompletny 5
Przyjęty 6
Weryfikacja 7
Niezakwalif. 8
Zakwalif. 9
Wybrany do real. 10
W trakcie real. 11
Zrealizowany |
|||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nazwa projektu | Edukcyjna geo-ścieżka FILMOWY PŁOCK |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Lokalizacja |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa osiedla | Stare Miasto | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ulica | Stary Rynek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakter projektu | osiedlowy | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategorie projektu |
edukacja kultura inne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Potencjalni użytkownicy projektu |
młodzież dorośli rodziny z dziećmi |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Krótki opis projektu (zostanie podany do publicznej wiadomości) |
W Płocku powstało kilkadziesiąt produkcji telewizyjnych i filmowych. Są wśród nich fabuły i dokumenty takich twórców, jak: M. Kaniewska, K. Kieślowski, J. Skolimowski, J. Morgenstern, czy H. Kluba. „Filmowy Płock” to kilkadziesiąt filmów i tyle samo miejsc, w których te filmy powstawały. To również obiekty sfotografowane przez filmowców i te, w których działały kluby filmowe i sale kinowe, również te przedwojenne. To nie tylko część historii polskiej kinematografii, ale również historii samego Płocka, którą chcemy pielęgnować i promować nie tylko wśród płocczan, ale i turystów odwiedzających nasze miasto. Od kilku lat przypominamy o tym organizując pokazy kinowe i plenerowe „płockich” filmów oraz spacery turystyczne po „Filmowym Płocku”, jednak nigdy nie udało nam się odwiedzić wszystkich miejsc, opowiedzieć wszystkich historii związanych z X Muzą i jej obecnością w Płocku – zawsze ograniczał nas czas trwania wydarzenia, czy jego jednorazowość. W tej kwestii naprzeciw wyszedł nam GEOCACHING - nowa forma turystyki kulturowej łącząca turystykę, nowe techonologie oraz edukację - będący grą terenową, w którą „grać” może każdy: o dowolnej porze, samodzielnie lub w większym (rodzinnym) gronie. Polega ona na poszukiwaniu - przy pomocy nawigacji satelitarnej (GPS w telefonie komórkowym) - ukrytych fizycznie w przestrzeni miejskiej skrytek, posiadających swój opis w serwisie geocaching.com. Chcemy stworzyć 20 takich skrytek poświęconych filmowym historiom związanym z Płockiem. Ich odkrywanie atrakcyjne będzie nie tylko dla płockiej młodzieży, dzieciaków (warto docenić walor edukacyjny geocachingu – nauka poprzez zabawę w „poszukiwanie skarbów”), czy zainteresowanych ciekawym spędzeniem wolnego czasu dorosłych, ale i uprawiających geocaching turystów, którzy w poszukiwaniu skrytek geocache potrafią przemierzyć cały kraj, więc zajrzą i do Płocka. Projekt posiada zatem również ogromny potencjał promocyjny skierowany na zewnątrz i to przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełna charakterystyka projektu (w tym opis sposobu zapewnienia ogólnodostępności projektu) |
Gdzie urodził się Stanisław Igar - wybitny aktor, najbardziej kojarzony z postacią Żyda Grünspana z „Ziemi obiecanej” czy Apfelgruna z „Austerii”? Gdzie w Płocku, przed II wojną światową, można było zobaczyć „Śnieżkę” Walta Dysney’a? W której kawiarni kawę pił Hans Kloss? I co robił w Płocku Stanisław Bareja?
W Płocku powstało kilkadziesiąt produkcji telewizyjnych i filmowych. Są wśród nich fabuły i dokumenty takich twórców, jak: M. Kaniewska, K. Kieślowski, J. Skolimowski, J. Morgenstern i H. Kluba. Filmowy Płock to kilkadziesiąt filmów i tyle samo miejsc, w których te filmy powstawały. To również obiekty sfotografowane przez filmowców i te, w których działały kluby filmowe i sale kinowe, również te przedwojenne. To części historii polskiej kinematografii, ale również samego Płocka i zmiany, chyba jednej z największych, jaką przeżył w trakcie swojego długiego trwania.
Od kilku lat przypominamy o tym organizując pokazy kinowe i plenerowe „płockich” filmów oraz spacery turystyczne po „Filmowym Płocku”, jednak nigdy nie udało nam się odwiedzić wszystkich miejsc, opowiedzieć wszystkich historii związanych z X Muzą i jej obecnością w Płocku – zawsze ograniczał nas czas trwania wydarzenia, czy jego jednorazowość. W tej kwestii naprzeciw wyszedł nam GEOCACHING - nowa forma turystyki kulturowej łącząca turystykę, nowe techonologie oraz edukację - będący grą terenową, w którą „grać” może każdy: o dowolnej porze, samodzielnie lub w większym (rodzinnym) gronie. Polega ona na poszukiwaniu - przy pomocy nawigacji satelitarnej (GPS w telefonie komórkowym) - ukrytych fizycznie w przestrzeni miejskiej skrytek, posiadających swój opis w serwisie geocaching.com.
Realizując od 2017 roku projekt FILMOWY PŁOCK doszliśmy do wniosku, że nasze opowieści układają się w większą całość. Z jednej strony historie zmagań twórców filmowych, opowieści o tym czym był PRL, w jaki sposób twórcy doświadczali jego opresyjności, z drugiej historie miejsc - „filmowych lokacji”, tych których już nie ma lub zmieniły dawno swoje funkcje. Chcemy poświęcić im 20 skrytek geocache. Ich odkrywanie atrakcyjne będzie nie tylko dla płockiej młodzieży i dzieciaków (warto docenić walor edukacyjny geocachingu – nauka poprzez zabawę w „poszukiwanie skarbów”), czy zainteresowanych ciekawym spędzeniem wolnego czasu dorosłych, ale i uprawiających geocaching turystów, którzy w poszukiwaniu skrytek geocache potrafią przemierzyć cały kraj, zatem zajrzą i do Płocka. Każda, ukryta przez nas fizycznie w przestrzeni miejskiej, skrytka geocache zarejestrowana zostanie w systemie międzynarodowego serwisu www.geocaching.com, poprzez wprowadzenie tam jej współrzędnych, a także opisu skrytki zawierającego, oprócz podpowiedzi co do miejsca jej ukrycia, przede wszystkim informacje dotyczące filmowego charakteru danego miejsca, nierzadko również zdjęcia, ukazujące jak dane miejsce wyglądało w czasie, gdy funkcjonowało w nim kino, czy plan filmowy. Zadanie skierować chcemy bezpośrednio do mieszkańców Płocka i okolic – w celu pobudzenia w nich aktywności w obszarze turystyki lokalnej i rekreacji zachęcimy ich do potraktowania geocachingu, jako formy wspólnego, rodzinnego spędzania wolnego czasu w najbliższej okolicy, co w obecnym, ciągle jeszcze epidemiczno-niepewnym, czasie może być bezpiecznym sposobem funkcjonowania na świeżym powietrzu.
Zdając sobie sprawę z ogromnych walorów edukacyjnych i promocyjnych geocachingu jesteśmy przekonani (co zostało już przez nas zweryfikowane przy wcześniejszych projektach geocachingowych), że tym sposobem zdołamy skłonić część GEO-TURYSTÓW* do zagłębienia się w historię miejsc opisanych w keszach. Zaproponowana przez nas - niewielka, ale spójna tematycznie – geo-ścieżka zachęci geocacherów z odległych zakątków Polski, a być może i tych z zagranicy (wśród naszych sąsiadów: Czechów, czy Niemców, geocaching jest bardzo popularnym sposobem spędzania wolnego czasu), by zboczyli z obranej trasy do Płocka. Na znalezienie 20 skrytek poświęcić będę musieli przynajmniej jeden dzień, a sądzę, że oferta turystyczna i kulturalna Płocka zachęci ich do pozostania w mieście dłużej, np. na weekend, korzystania z zaplecza turystycznego miasta, a co za tym idzie napędzenia lokalnej gospodarki. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy Stowarzyszenie Geocaching Warszawa (GW), które ma na swoim koncie wiele realizacji geo-szlaków na Mazowszu, w tym m.in. w Płocku (projekt Geo-Muzyczni we współpracy z Państwową Szkołą Muzyczną I i II st. im. Karola Szymanowskiego w Płocku). W czasie swojej działalności GW: założyło łącznie ponad 300 wysokiej jakości keszy pokazujących ciekawe miejsca i ich historię (w tym, razem z biurem promocji m.st. Warszawy, kesza-wizytówkę Warszawy - „Warsaw cache”). We współpracy z Narodowym Centrum Kultury w Warszawie przygotowało: ścieżkę geocache oraz cykl szkoleń pt. „Wola Wiedzy” (2018) prezentujących poprzez geocaching najciekawsze miejsca warszawskiej dzielnicy Wola oraz serię keszy „GeoOjczysty” stanowiących rozwinięcie projektu NCK „Ojczysty – dodaj do ulubionych” (2019). Od 2017 roku GW współpracuje z Zarządem Zieleni m. st. Warszawy – organizując Eventy CITO (Cache In Trash Out), podczas których sprzątany jest teren nad Wisłą, a od 2018 roku z Parkiem Narodowym Gór Stołowych przy projekcie tworzenia geościeżek na jego terenie. Do ważniejszych realizacji zaliczyć mogą również: wielokrotnie nagradzaną serię 6 keszy w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym (2019) przygotowaną na zamówienie działu promocji ZOO oraz geo-ścieżki: „GEO-Zacisze” (2020) oraz „GEO-Fabryczny” przygotowane we współpracy z Domem Kultury „Zacisze” (Warszawa-Targówek). Ten pierwszy projekt zdobył II nagrodę w ramach Warszawskiej Nagroda Edukacji Kulturalnej (2021). Przygotowanie techniczne geo-ścieżki „Filmowy Płock” przez Stowarzyszenie poprzedzone będzie wyborem 20 miejsc lub historii i przygotowaniem ich opisów (część merytoryczna), czym zajmą się trzy osoby: Radosław Łabarzewski (animator Kina za Rogiem, współtwórca przewodnika „Po filmowym Płocku”), Barbara Serwatka (animatorka i menedżer kultury) oraz Monika Mioduszewska-Olszewska (pedagożka teatru, animatorka kultury, przewodniczka miejska). Filmową geo-ścieżkę w Płocku zainaugurujemy Warsztatami, na które złożą się: - 1,5 -godzinne zajęcia teoretyczne - dotyczące historii geocachingu (z szczególnym uwzględnieniem faktu, iż jest on powszechnie dostępną i innowacyjną formą turystyki kulturowej, korzystającą ze zdobyczy techniki), aspektów jego funkcjonowania i technicznego przygotowania uczestników (zapoznanie z serwisem geocaching.com , bezpłatną aplikacją do poszukiwania i logowania znalezionych skrytek); - 3 godzinne zajęcia praktyczne - czyli fizyczne poszukiwania „filmowych” skrytek w terenie pod okiem trenerów oraz przewodników miejski, którzy opowiadać będą historie związane z konkretnym miejscem ukrycia skrytki. Po otwarciu geo-ścieżki „Filmowy Płock” będzie ona ogólnodostępna dla wszystkich, którzy założą swój profil na stronie geocaching.com i będą chcieli wziąć udział w grze terenowej. Sami zaś przeprowadzimy 10 geo-spacerów z przewodnikami, podczas których, poza pomocą w poszukiwaniach, opowiadać będziemy o filmowej historii Płocka. W związku z sytuacją związaną z wojną na Ukrainie, mając na uwadze to, że być może część obywateli Ukrainy (w tym w dużej części dzieci i młodzież) pozostanie w naszym mieście na dłużej, chcielibyśmy aby wszystkie opisy skrytek geocache były zamieszczane w trzech językach: polskim, angielskim i ukraińskim. To pozwoli naszym sąsiadom, którzy osiedlą się w Płocku, korzystać z zabawy bez barier językowych.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uzasadnienie projektu należy przedstawić zgodnie z punktami:
1. Cel i potrzeba realizacji projektu; 2. Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców; 3. Atrakcyjność projektu. |
1. Cel i potrzeba realizacji projektu: • Popularyzacja mniej znanej, filmowej historii Płocka. To nauka przez zabawę, którą można zakończyć na poszukiwaniu „cache’y” albo rozwinąć w dyskusję, poszukiwanie kolejnych informacji czy wspólne oglądanie filmów . • Popularyzacja geocachingu, jako sposobu aktywnego spędzania wolnego czasu w rodzinnym gronie oraz innowacyjnej formy turystyki kulturowej, a co za tym idzie aktywizacja dzieci i młodzieży (coraz trudniej znaleźć alternatywę dla świata wirtualnego - geocaching ma w sobie taki potencjał) oraz seniorów (są to często osoby aktywne, mające często sporo czasu, gotowe na nowe wyzwania, szukające celowości w swoich działaniach - geocaching daje takie możliwości) do aktywności fizycznej (geocaching to przede wszystkim spacer – prosta forma aktywności pozwalająca zachować dobrą kondycję). • Zapoznanie pracowników instytucji kultury i placówek edukacyjnych z Płocka z innowacyjną formą edukacji kulturowej oraz sposobami wykorzystania geocachingu jako narzędzia w ich własnych, późniejszych działaniach animacyjnych. • Promocja Płocka – projekt trafi z pewnością do o wiele szerszego grona GEO-TURYSTÓW*, zachęcając do odwiedzenia miasta. To byłaby już kolejna geo-ścieżka w Płocku, zatem prawie 40 skrytek do zdobycia, co wymusi konieczność poświęcenia na ich szukanie więcej niż jednego dnia, pozostania na terenie Płocka lub okolic, korzystania z zaplecza turystycznego miasta, a co za tym idzie napędzenia lokalnej gospodarki. *GEO-TURYŚCI (również z okolicy Płocka) - od 2006r. Geokeszerzy w Polsce dokonali ponad 4 800 000 skutecznych poszukiwań, co oznacza, że teoretycznie każda obecnie istniejąca aktywna skrzynka została odnaleziona średnio około 70 razy (są to dane z października 2017r.). Z badań wynika, że średnia wieku mężczyzn uprawiających geocaching wynosi 33 lata, zaś kobiet 30 lat. Są to najczęściej osoby z wyższym (61-67%) lub średnim (24-27%) wykształceniem – otwarte na nowości, poszukujące alternatywnych sposobów turystyki krajoznawczej, posiadające różne zainteresowania i chcące się nimi dzielić poprzez zakładanie własnych keszy. Jest dla nich istotne, że uprawiając geocaching mają możliwość dotarcia do miejsc i obiektów nieobecnych w klasycznych przewodnikach turystycznych i ofercie biur podróży.
2. Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców Projekt stanowić będzie bezpłatną i dostępną dla każdego aktywną formą spędzania wolnego czasu. Łączy w sobie aktywność fizyczną z edukacją historyczną i kulturową, aktywność, którą można uprawiać w pojedynkę lub z grupą przyjaciół, znajomych czy rodziną. To też „atrakcja turystyczna” dla gości. Nie wymagająca specjalnych przygotowań, zakupu biletów czy wiedzy, pozwalająca „pokazać” miasto, a jednocześnie „czegoś” się o nim dowiedzieć. Stanowi z jednej strony alternatywę dla już istniejącej oferty kulturalnej miasta, z drugiej strony może ją świetnie uzupełnić.
3. Atrakcyjność projektu: • „Szukanie skarbów” to marzenie z dzieciństwa, które od 2000 roku dorośli mogą realizować za pomocą geocchingu, wciągając w tę zabawę swoje pociechy, na które w pewnym wieku łatwiej łapią bakcyla przygody. • Projekty edukacyjne opierające się o geocaching zyskują coraz większą popularność i są niezwykle atrakcyjne w dużych miastach – korzystają z ich fenomenu zarówno domy kultury, jak i instytucje takie jak Narodowe Centrum Kultury, a nawet fundacje działające np. w zakresie ekonomii, chcące w przystępny sposób edukować w swojej dziedzinie. • Uważamy, że dzięki geocachingowi właśnie średnie miasta mogą wypromować swoje walory, przy minimalnym nakładzie środków finansowych. Fakt, że nawet lokalne społeczności nie zdają sobie sprawy z istnienia obiektów interesujących dla turystów związanych z geocachingiem sprawia, że doświadczenia wynikające ze zwiedzania są bardziej autentyczne, co współcześnie w turystyce jest bardzo pożądane. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Łączny szacunkowy koszt realizacji projektu |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Szacunkowe koszty generowane przez projekt w kolejnych latach (np. wynagrodzenie, remont, opłaty za media, sprzątanie) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Przewidywany wpływ projektu na istniejącą zieleń, w tym przewidywana wycinka drzew i krzewów | brak wpływu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Załączniki (mapy, fotografie, wizualizacje, rysunki, szkice i inne dokumenty istotne dla zgłaszanego projektu) |
Folder: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekt zaakceptowany | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomysłodawca | mieszkaniec | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ocena opisowa | Ocena pozytywna. Szacunkowy koszt realizacji projektu po weryfikacji 25 000 zł. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Data dodania | 2022-03-14 20:01:29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Data przyjęcia | 2022-03-15 13:03:21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Data modyfikacji | 2022-08-01 13:17:10 |